داروخانه شبانه روزی دکترعلیزاده
پنجشنبه 16 فروردين 1397 :: 13:36 ::  نويسنده : دکترعلزاده ::  تعداد بازدید : 9

عملکرد آنتی اکسیدان (1)

وقتی صحبت از سلامت است یکی از اصطلاح‌هایی که عموما شنیده می‌شود آنتی‌اکسیدان است .

پزشکان تغذیه دائما توصیه میکنند که چگونه باید آنتی‌اکسیدان را در رژیم غذایی‌تان یا برنامه‌ی روزانه‌ی مراقبت

از پوست‌تان بگنجانید. به طور قطع آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت فوق‌العاده مفید هستند،

و این بیش از یک دلیل دارد. فواید آنتی‌اکسیدان‌ها به علت توانایی آنها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد است.
بدن ما به‌ طور مداوم میزبان آنتی اکسیدان‌ ها و رادیکا‌ل‌های آزاد است برخی از آنتی‌ اکسیدان‌‌ها توسط خود بدن ساخته می‌شوند

و بقیه‌ی موارد از طریق تغذیه تأمین می‌شوند.
آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی

از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند. آنتی اکسیدان ها مواد مغذی در غذاها هستند

که می توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند؛ در واقع آنتی اکسیدان ها باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می گردند.

آنتی اکسیدان ها مانند جارو در برابر رادیکال های آزاد عمل می کنند و باعث از بین بردن رادیکال های

آزاد و نوسازی سلول های تخریب شده، می شوند.آنتی اکسیدان ها از عواملی هستند که سلول ها را در مقابل اکسیدان ها

محافظت کرده و مانع از تخریب سلولی و آسیب های مزمن در برابر رادیکال آزاد میشوند .

این مواد در جلوگیری از ایجاد بیماری هایی مانند سرطان , بیماری قلبی , سکته مغزی , آلزایمر , آرتریت روماتوئید و کاتاراکت نقش دارند

رادیکال آزاد چیست؟

آنتی اکسیدان ها به اسلحه ای عمومی در مبارزه برای حفظ سلامت تبدیل شده اند

اما در داستان آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد با مشکلاتی مواجهیم. آنتی اکسیدان ها در اشکال گوناگونی وجود دارند؛

از ویتامین هایی مانند ویتامینC، E و بتاکاروتن گرفته تا مواد معدنی مانند منگنز و سلنیوم و طبیعتا هر یک می تواند

تاثیر متفاوتی بر سلول های بدن بگذارد. در سال های اخیر برای مثال، دانشمندان گزارش داده اند بتاکاروتن به جای کاهش

میزان ابتلا به سرطان، در واقع خطر مرگ ناشی از سرطان ریه یا بیماری های قلبی را میان گروهی از سیگاری ها افزایش داده است.

آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد فرآیند اکسیداسیون را متوقف می کنند. برای انجام

این کار خودآنتی اکسیدان ها اکسیده می شوند. به همین دلیل دائما به وجود منابع آنتی اکسیدانی در بدن نیاز است.

نحوه عملکرد آنها به دو روش طبقه بندی می شود :

▪ شکستن زنجیره: زمانی که یک رادیکال آزاد الکترونی را جذب کرده یااز دست می دهد ، رادیکال دوم تشکیل می شود.

سپس این ملکول همین کار را با ملکول سوم انجام می دهد.

این روند ادامه می یابد تا زمانی که ترمیناسیون روی دهد که طی آن یا رادیکال بوسیله یک آنتی اکسیدان شکننده

زنجیره مانند بتا کاروتن و ویتامین های C و E تثبیت می شود ، یا براحتی به یک محصول بی ضرر تبدیل می شود.

▪ راه بازدارنده: آنزیم های آنتی اکسیدان مانند سوپراکسید دسموتاز ، کاتالاز و گلوتاسیون پراکسیداز با کاهش میزان

تشکیل زنجیره از اکسیداسیون جلوگیری می کند. چنین آنتی اکسیدان هایی با یافتن رادیکال های آغاز گر می توانند

یک زنجیره اکسیداسیون را برای همیشه متوقف سازند. همچنین می توانند

با تثبیت رادیکال های فلزی مانند مس و آهن از اکسیداسیون جلوگیری کنند.

تاثیر هر آنتی اکسیدانی در بدن بستگی به این دارد که درگیر چه رادیکال آزادی می شود ،

چگونه و کجا تولید می شود ، و هدف آسیب کجاست. بنابراین در حالیکه یک آنتی

اکسیدان در یک سیستم ویژه می تواند در برابر رادیکال های آزاد اثر حفاظت بخش داشته باشند ، ممکن است

در سیستم های دیگر هیچ تاثیری نداشته باشند. یا در شرائط خاص یک آنتی اکسیدان حتی ممکن است

بعنوان یک پرو- اکسیدان که انواع اکسیژن سمی را ایجاد می کند ، عمل نماید.

میزان مناسب دریافت آنتی اکسیدان ها

انجمن قلب آمریکا مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی را به افراد توصیه نمی کند ،

تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آید. در عوض پیشنهاد می کند همه سعی کنند روزانه تنوعی از غذاها

را از همه گروههای غذایی اصلی مصرف کنند. بعلاوه ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیم و کاروتنوئید ها

یی مانند بتا کاروتن را باید از مواد غذایی و نه از مکمل ها دریافت کرد. پس از بررسی اطلاعات موجود در زمینه

اثرات سودمند یامضر آنتی اکسیدان ها محققان به این نتیجه رسیدند که مدرک کافی برای تایید مصرف زیاد این مواد مغذی

برای مقابله با بیماری ها ی حاد ندارند. در واقع آنها هشدار داد ه اند که دز های بشدت بالای آنتی اکسیدان ها ممکن است

به بدن صدمه برسانند و مشکلاتی از جمله اسهال ، خونریزی و احتمال واکنشهای سمی راایجاد کند.

آیا مصرف مکمل های آنتی اکسیدان به همان اندازه آنتی اکسیدان های طبیعی موثر هستند؟
تفاوت فیزیولوژیکی معنی داری بین آنتی اکسیدان های افزودنی با آنهایی که به طور طبیعی در منابع غذایی موجود هستند

وجود ندارد. با این حال هیچ مدرکی هم مبنی بر این که دریافت آنتی اکسیدان ها به عنوان یک رژیم مکمل غذایی

به خوبی آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی عمل کند وجود ندارد.

نباید با مصرف مکلمل های غذایی دریافت آنتی اکسیدان ها را بیش از حد بالا برد چرا که اثری نخواهد داشت.

در حالی که با مصرف مواد غذایی به ندرت اتفاق می افتد که مصرفی بیش از حد از آنتی اکسیدان ها داشته باشید.

در مقاله ای که بتازگی منتشر شده، محققان سم شناسی تاکید کرده اند باورهای همه یا هیچ درباره آنتی اکسیدان ها،

فقط زمانی درست از کار در می آید که توجه ما به میزان مناسب مصرف آنها معطوف باشد. آنها می نویسند:

«طی چند دهه، آنتی اکسیدان ها مانند آونگی بین دو برچسب «صرفا سالم» و «بسیار سمی» و نیز

بین دو برچسب «آنتی اکسیدان های طبیعی بهترین هستند» و «هیچ کاری از آنتی اکسیدان ها

بر نمی آید» در نوسان بودند. طرفین این مجادله، گوش شنوایی برای استدلال های طرف مقابل نداشتند.

امروز نیز این احکام نادرست تصحیح نمی شود و از این رو آونگ آنتی اکسیدان ها همچنان میان این دو دیدگاه افراطی در نوسان است.

قاعدتا چنین تحقیقاتی اختلال ایجاد می کند و سبب سردرگمی دانشمندان و مصرف کنندگان خواهد شد.

جزییات بیشتر درباره ی آنتی اکسیدان ها را اینجا بخوانید : عملکرد آنتی اکسیدان (2)

عملکرد آنتی اکسیدان (1)

پیوندهای روزانه
آمار
  • افراد آنلاین : 1
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید دیروز : 1
  • بازدید این هفته : 12
  • بازدید این ماه : 20
  • بازدید امسال : 423
  • بازدید کل : 423
  • تعداد پست ها : 10
  • تعداد نظرات : 0


 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک | قدرت : بلاگ یو